Музичний керівник
Шепель Ірина Михайлівна
Педагогічне кредо: «…Найдосвідченіший педагог ніколи не
повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху
вперед, то неминуче починається відставання»
В. О. Сухомлинський
Головні завдання які я ставлю перед собою на
музичних заняттях:
- виховую любов та інтерес до музики;
- допомагаю дітям ввійти в світ музики, відчути її, зрозуміти;
- збагачую музичні враження дітей шляхом ознайомлення їх з різноманітними музичними творами;
- навчаю дітей злагоджено співати, красиво і ритмічно рухатися під час музики, грати на музичних інструментах4
- розвиваю музичні здібності у дітей, емоційну чутливість, музичний слух, а також творчі та артистичні здібності дітей.
Всі ці завдання взаємозв'язані і залежать від вікових особливостей дітей.
Музика - це частина людського життя. Вона входить в наше життя з перших днів і потім поряд з нами назавжди. В ній втілено все прекрасне, добре, світле і вічне.
Я хочу, щоб гарна, красива музика завжди лунала в серцях моїх вихованців і вони її відчували кожною частинкою своєї душі.
Патріотичне виховання засобами музики
Музичне мистецтво у педагогіці є важливим та ефективним засобом виховного впливу на дитину. Ввести маленьких дітей у чарівний світ музики, Виховуючи на її основі добрі почуття, Прищеплюючи моральні якості – це вдячна і разом з тим важлива справа.
Під морально-патріотичним вихованням ми розуміємо процес сприяння морально-патріотичному ставленню людини, формування в неї таких якостей:
- моральних почуттів ( сумління, обов’язку, віри, відповідальності, громадянськості, патріотизму);
- морального обличчя ( терпіння, милосердя, толерантності ) .
- моральної позиції ( здатності розрізняти добро і зло, виявляти самовідданість, готовність до подолання життєвих випробувань) .
- моральної поведінки (готовності служіння людям і Вітчизні, проявів духовної стійкості, доброї волі) .
Одне з завдань музичної освіти – формування патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку засобами музики.
Саме в дошкільному віці формуються задатки моральності, розуміння, що таке «добре» і що таке «погано». Мета музичного керівника в дошкільному закладі полягає не лише у вихованні окремих талантів, а саме головне в тому, щоб усі діти полюбили музику і вона стала для них духовною потребою.
Те, що згаяно в дитинстві, ніколи не надолужити в роки юності й тим більше в дорослому віці. Чуйність, сприйнятливість до краси в дитячі роки незрівнянно глибша, ніж у пізніші періоди розвитку особистості. Одним із головних завдань музичного керівника є виховання потреби в прекрасному, яка визначає весь устрій духовного життя дитини, її взаємин у колективі.
Потреба в прекрасному утверджує моральну красу, народжуючи нетерпимість до всього вульгарного, потворного. « Тримаючи в руках скрипку, людина не здатна вчинити погано» - говорить народна мудрість.
Завдання патріотичного виховання засобами музики
* Виховувати потребу в пізнавальній активності через сприйняття витворів мистецтва.
* Розвивати художні та творчі здібності дітей через ознайомлення з народним фольклором.
* Формувати потріотичне ставлення та відчуття належності до рідної країни, домівки, сім*ї.
форми організації музичного виховання дітей:
- заняття.
- концерти.
- свята і розваги.
- батьківські збори.
- літературно-музичні вечори та чаювання.
Система морально-патріотичного виховання в ДНЗ – це взаємодія з педагогами, вузькими спеціалістами, з батьками, з дітьми. Музика легко та природно поєднується з усіма освітніми лініями дошкільної освіти. Завдання музичного керівника полягає в тому, щоб наблизити дітей до процесу світотворення. У результаті цього народжується нове, особисте ставлення дитини до навколишнього світу.
Таким чином, усі види музичної діяльності можуть бути задіяні як засоби патріотичного
розвитку, проте основним видом лишається слухання музики.
Чим раніше дитина отримає можливість познайомитись з українською класичною та народною музикою, тим більш успішним стане її загальний та патріотичний розвиток. Маленькі діти мають обмежені уявлення про почуття та переживання людини, які проявляються в реальному житті. Науковці зазначають, що діти дошкільного віку віддають перевагу життєрадісним, маршованим творам та веселим пісням. Далі йдуть патріотичні пісні, пісні героїчного характеру, та лише на третьому місці – ліричні, спокійні твори та пісні. Це значить, що в дітей треба розвивати здатність до співпереживання чужої радості, горя, любові до ближнього. У міру накопичення музичного досвіду в дітей розвивається емоційний відгук на твори. Емоційна чуйність до музики допомагає зрозуміти, пізнати серцем та розумом художні твори.
Цьому сприяють такі види художньої діяльності, як:
· Художнє сприйняття ( співпереживання почуттів, настроїв автора, розуміння його ідей та задумів).
· Художній аналіз ( вербальне пояснення своїх переживань ).
· Художнє виконання ( передання голосом, жестом, на інструментах художнього задуму).
· Художня творчість ( вираження власних почуттів і думок у процесі інтонування та імпровізації ).
В Україні духовно-моральне виховання традиційно здійснюється на основі релігії, фольклору. Слухаючи народну, духовну музику та твори великих українських композиторів, в основу яких лягла народна пісня. Казка, легенда, малята освоюють безцінний культурний досвід поколінь, усвідомлюють і опановують народну мелодію, хвилювання простих українських людей, оспівування краси рідної природи.
Мета занять із дітьми народною музикою – на лише познайомити їх зі зразками фольклору, а й прищепити любов до ближнього, уміння виразити свої почуття за допомогою голосу, жесту, руху, тобто виховання музичних і творчих навичок.
Для реалізації завдань патріотично-морального виховання дошкільників необхідний комплексний підхід, який здійснюється в дошкільному закладі на заняттях, у грі, на прогулянці, під час свят та розваг. Під час проведення свят доцільно порушувати такі теми: «Любов до матері», «Добро і зло», «Любов до Батьківщини». Малюкам необхідно знати: Батьківщина – це все, що їх оточує, рідні та близькі люди, які піклуються про них, рідна природа, рідна мова, пісні та вірші, музика і танці – усе вчить дитину пишатися надбаннями свого народу й бережно ставитися до них.
Під час організації та проведення в закладі заходів, які присвячені Дню Перемоги, Дню Незалежності, довільно запрошувати наших відважних воїнів запасу – татусів та дідусів вихованців, а також ветеранів. У святкових літературно-музичних заходах охоче беруть участь і дорослі, і діти.
Послідовна, систематична, добре організована робота з патріотично-морального виховання в ДНЗ сприяє естетичному та інтелектуальному розвитку дітей, розвиває творчу та пізнавальну активність, формує усвідомлене ставлення до сприйняття музики, інших видів мистецтва. Це наповнює дітей радістю, відкриває безкрайній світ добра, світла, краси та навчає їх творчо змінювати навколишній світ на благо.
В старшій групі відбулося свято для мам !
ДЛЯ ВАС, БАТЬКИ!
Часто доводиться чути від батьків: " А чи є у моєї дитини слух?" "У моєї дитини є музичні здібності, і чи можна їй займатися музикою?" Навчання музиці важливо для кожної дитини, але намагатися "виростити" професійного музиканта з кожної дитини неможливо і не потрібно. А побачити чи є у дитини музичні здібності можна лише в процесі навчання, більш того, саме в процесі навчання відбувається і розвиток музичних здібностей. Заняття музикою необхідні кожній дитині, вони допомагають її загальному розвитку, допомагають розвинути відчуття прекрасного. Навчання музиці покращують характер дітей і благотворно впливають на їх психологічний стан.
Кожна дитина - це яскрава індивідуальність, це унікальний мир, єдине у своєму роді поєднання особливостей особи, характеру, темпераменту. Нескінченна різноманітність людських типів - це безцінний дар, яким обдарувала нас природа. Маленька дитина - це особа, вже здатна на оригінальне мислення, на вираз власного "Я", на прояву волі. Щоб розвинути і зберегти в дитині особу, здатну на яскраве самовираження, педагог повинен знаходити до кожної дитини особливий підхід.
Прийнято вважати, що навчання дітей музиці слідує починати з 5-6 років. Але існує і інша думка: музичне виховання слід починати з внутрішньоутробного періоду. Перш ніж почати вчитися на якому б то ні було інструменті, той, хто навчається - будь то дитина або дорослий - повинен вже духовно володіти якоюсь музикою: так би мовити, берегти її у своєму розумі, носити в своїй душі і чути своїм слухом. Весь секрет таланту і генія полягає в тому, що в його мозку вже живе повним життям музика раніше, ніж він вперше торкнеться до клавіш або проведе смичком по струні; от чому немовля Моцарт "відразу" заграв на фортепіано і на скрипці. Батькам, охочим виховати всесторонньо розвинуту дитину у тому числі і в музичному плані, необхідно починати його виховання ще з внутрішньоутробного періоду. Тобто слухати музику (бажано спокійну і мелодійну), відвідувати музеї і театри. За спостереженнями вчених, у мам, що займаються в період вагітності мистецтвом, часто народжуються діти з добрими здібностями в різних сферах мистецтва. Бажано співати мамам своїй дитині колисанки перед сном, і дуже важливо співати їх не фальшиво, оскільки саме цим можна порушити у дитини музичний слух назавжди.
Все вищесказане - лише підготовчий, пасивний етап навчання музиці. Але, маючи такий внутрішній музично-слуховий багаж, дитині набагато легше буде навчатися музиці надалі.
Про необхідність музичної освіти для батьків
Про позитивний вплив музики на людину ми знаємо, бо проведено безліч досліджень, які дають велику кількість доказів, написано незліченна кількість статей.
Багато батьків бажають, щоб їх дитина стала трішки розумнішою, а головне - щасливішою і більш вдалою не тільки до своїх однолітків, але й до власних батьків. Проте, не всі ще знають про те, що заняття музикою підвищують інтелектуальні здібності дітей в середньому до 40%!
Музику люблять усі, від малого до великого. Але навіть ті тата й мами, яким добре відома користь від уроків музики, намагаються уникати теми про музичну освіту. Навпаки, вони ретельно шукають інші здібності у своєї дитини і намагаються завантажити його іншими видами активності. Чому?
Тому що велика частина з них не відвідували уроків музики в дитинстві, або в них залишилися неприємні спогади про сам процес навчання - їх змушували це робити на догоду їх же батькам.
У наше століття інформації, батьки і вчителі музики стурбовані тим, що велика кількість дітей починають і незабаром залишають уроки музики. Одного разу почавши музичну освіту дитини, і не досягнувши мети, викидається купа коштів, людських нервів і часу, які могли бути інвестовані з більшою користю в іншому напрямку.
Але найцікавіше, дорослі не роблять навіть спроб з'ясувати справжню причину втрати дитячого інтересу. На запитання «Чому припинилися музичні заняття?» Звучить практично стандартна відповідь: «Дитина сам не захотів, у нього з'явилися інші інтереси». Весь процес навчання в очах недосвідчених батьків (і навіть деяких вчителів музики) виглядає дуже складно. І це дійсно так і є, тому що вони самі його ускладнюють!
Відсутність елементарних і необхідних знань про музичну освіту у батьків, у корені гальмує інтелектуальний розвиток їх власних дітей. Невже тата й мами повинні навчати музичну грамоту і набувати різні виконавські навички і прийоми так само, як і їхні діти? Не хвилюйтеся, для успішного навчання вашої дитини в цьому немає ніякої необхідності. Йдеться зовсім про інше.
В основі будь-якої освіти, лежить, в першу чергу, інтерес. Інтерес - ось головне ключове слово, про яке в щоденній рутині так часто забувають батьки і вчителі музики. Щоб на самому початку у дитини з'явився інтерес до уроків музики, не потрібно великої праці - гарна музика в хорошому виконанні сама зробить свою справу, а от щоб зберегти і підтримувати його довгі роки, потрібні цілеспрямованість, терпіння та спеціальні знання.
Батьки повинні знати про те, що музична освіта приносить користь інтелектуальному розвитку вашої дитини саме тоді, коли він якомога довше відвідує уроки музики. Це не говорить про те, що ви разом з викладачем повинні зробити з вашого чада великого виконавця або майбутнього Моцарта в обов'язковому порядку. В першу чергу - думайте про користь занять!
Закладаючи міцний фундамент під успіх вашого юного музиканта, ви, шановні батьки, повинні готуватися до його навчання заздалегідь.
Ще задовго до того, як прийняти рішення про відвідування уроків музики, батьків часто хвилює незліченна кількість питань.
Ось тільки деякі з них:
Ось тільки деякі з них:
1. Що потрібно зробити, щоб в моєї дитини з'явився музичний слух?
2. Як перевірити, яким рівнем музичних здібностей має моя дитина?
3. На якому музичному інструменті йому найкраще навчатися грати?
4. Як зробити так, щоб дитина захотіла вчитися грати на піаніно? Скрипці? Гітарі? Саксофоні?
5. Наскільки важливий перший вчитель музики, і за якими критеріями знайти такого, який дасть моїй дитині музичні знання найкращим чином?
Як тільки музичне навчання розпочато, у батьків з'являються нові питання:
1. Як утримувати інтерес дитини?
2. Як зробити так, щоб у нього було бажання самостійно займатися щодня?
3. Як позбавити дитину від небажаної ліні?
4. Як прищепити відповідальність починати і завершувати справи найкращим чином?
5. Як взагалі обійтися без нотацій і перетворити уроки музики у задоволення?
І це далеко не весь список питань!
На жаль, більшість батьків діють по-старому, покладаючись на талант педагога і здібності дитини. І, мабуть, вони не знають найголовніше: що для гарного і стабільного результату цього далеко не достатньо.
Щоб полегшити життя дітей і дорослих, давно назріла необхідність в музичній освіті батьків. Нові знання, призначені для вас, дорогі тата й мами, допоможуть вашим дітям досягти того, що ви так щиро бажаєте для них - успіху в житті.